Veelgestelde vragen rond het coronavirus

Hieronder een overzicht van enkele veelgestelde vragen met betrekking tot de maatregelen rond het coronavirus. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld met nieuwe vragen die we ontvangen.

Basiswerking (lokale afdelingen)

Vragen van lokale afdelingen

  • Stel dat we als afdeling beslissen om een groepsactiviteit toch te laten plaatsvinden, zijn we dan nog steeds verzekerd? 
    Volgens de laatste maatregelen mogen er geen groepsactiviteiten meer georganiseerd worden en dit minstens tot eind juni. Geplande festiviteiten of bijeenkomsten zoals kernvergaderingen moeten worden geannuleerd of verzet naar een latere datum.
  • Wat met annulatiekosten voor catering, zaal, … ?
    Tracht in dialoog met de leverancier tot een goede regeling te komen zodat de kosten voor jouw afdeling zo beperkt mogelijk blijven.
  • Wat met de solidariteitsactie? 
    Het laatste nieuwe met betrekking tot deze actie vind je op deze pagina.

Vakanties Samana

Vragen van vakantiegangers

  • Een vakantie waarvoor ik me had ingeschreven en reeds betaald heb gaat niet door. Krijg ik mijn geld teruggestort?
    Indien Samana beslist om de vakantie niet te laten plaatsvinden, dan krijgen de ingeschreven deelnemers en vrijwilligers die reeds betaald hebben hun geld zo spoedig mogelijk teruggestort.
  • Ik wil niet meer deelnemen aan een vakantie later dit jaar waarvoor ik me heb ingeschreven en reeds betaald heb. Krijg ik mijn geld teruggestort?
    Neen, in dit geval gelden de standaard annuleringsvoorwaarden.

Vragen van vakantievrijwilligers

  • Wat met de geplande vakanties van juni? Worden deze best niet al geannuleerd?
    We volgen strikt de richtlijnen van de overheid bij het bepalen of een vakantie al dan niet geannuleerd wordt. Pas indien we richtlijnen ontvangen die stellen dat ook vakanties in juni niet mogen plaatsvinden, zullen bijkomende vakanties geannuleerd worden.

Cursussen, infosessies en andere activiteiten

Vragen van deelnemers

  • Mijn cursus of infosessie is geannuleerd en wordt verzet naar een latere datum. Krijg ik mijn geld terug indien de nieuwe datum voor mij niet past?
    Ja, we storten het reeds betaalde bedrag dan zo spoedig mogelijk terug.